Geri Dön

SATRANÇ MÜZESİ’NDE KEMAN SESLERİ YANKILANDI

3 Mayıs 2016

 

SATRANÇ MÜZESİ’NDE KEMAN SESLERİ YANKILANDI

OSMANLI VE CUMHURİYET MÜZİK TARİHİ KEMAN RESİTALİ İLE ANLATILDI

 

Ankara’nın kültür sanat merkezi haline gelen Gökyay Vakfı Satranç Müzesi dünyaca ünlü müzisyenleri sanatseverlerle buluşturmaya devam ediyor.

“5 Çayı Dinletileri” etkinliğinin bu ayki konuğu ünlü keman yorumcusu Prof. Dr. Orhan Ahıskal oldu.

"1826’dan Günümüze Türkiye’de Batı Kökenli Müzik Tarihi” keman resitali ile Başkentli sanatseverlere müzik ziyafeti yaşatan Ahıskal, dinleyicilerini 190 yıllık tarih yolculuğuna çıkardı.

Guinness tescilli “Dünyanın En Büyük Satranç Koleksiyonu”na sahip olan işadamı Akın Gökyay'ın 562 özel satranç takımının yer aldığı Gökyay Vakfı Satranç Müzesi bu kez dünyaca ünlü keman virtüözü Prof. Dr. Orhan Ahıskal’ın kemanından çıkan notalara ev sahipliği yaptı.

Geçtiğimiz aylarda ünlü piyanist Ayşe Ediz, caz müziğinin ünlü isimleri Piyanist Janusz Szprot ve Saksafonist Lech Szprot’u ağırlayan Müze, bu kez başkentli sanatseverleri Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi müzik tarihinin farklı yönleriyle tanıştırdı.

AHISKAL: “ATATÜRK, İLK ÖNCE MUSİKİ MUALLİM MEKTEBİNİ KURDU”

“Olağanüstü bir müzisyen, birinci sınıf bir solist” gibi cümlelerle anılan Prof. Dr. Orhan Ahıskal, dinleti öncesinde "1826’dan Günümüze Türkiye’de Batı Kökenli Müzik Tarihi” konulu sunumu ile Türkiye tarihinin müzik serüvenini anlattı. Sunum kökeninin 1991 yılına dayandığını belirten Ahıskal, Osmanlı Dönemi’nde padişahların müziğe olan ilgisini, tarihte iz bırakmış önemli isimlerin müzik etkileşimlerini, Müzika-i Hümâyûn’un kuruluşunu, Sultan Abdülmecid’in opera merakından padişah marşlarına kadar uzanan hikayeleri dinleyicilerle paylaştı. Sunumunda ayrıca, Cumhuriyet Dönemi’nde müzik anlayışına değinen Ahıskal, Mustafa Kemal Atatürk’ün müziğe verdiği değeri ve devlet konservatuarlarının kuruluşları hakkında değerlendirmelerde bulundu.

Cumhuriyet Dönemi’nin ünlü bestecilerinden Ahmet Adnan Saygun, İlhan Baran, Ekrem Zeki Ün ve Muammer Sun’un özel seçkilerini müze misafirleriyle buluşturan Ahıskal, sunumunda Atatürk’ün müziğe verdiği değere de dikkat çekti. 1923 döneminde, Atatürk’ün hukuk fakültesinden önce müzik eğitim kurumu kurduğunu belirten Ahıskal sözlerine şöyle devam etti, “Mustafa Kemal, 1925 yılında kurulan hukuk fakültesinden önce 1924 yılında,  Musiki Muallim Mektebi’ni kurarak müzik öğretmeni yetiştirilmesine önem gösterdi. Bu gösterdiği öncelik Atatürk’ün müzik eğitiminin ne kadar önemli olduğunu düşünmesi ile ilgiliydi. Türk milletinin kendine özgü, ithal olmayan tema ve melodileri kapsayan bir müzik anlayışının oluşturmasını istiyordu.”

Orhan Ahıskal, dinleyicilere kendi öncülüğünde oluşturduğu “Düştüm Yola” projesi hakkında da bilgi verdi. Proje ile amacının “Türk bestecilerinin çalınmayan yada çok nadir çalınan eserlerini çalmak ve bu eserleri tanıtmak” olduğunu söyleyen Ahıskal, keman çalmayı öğrenmek isteyen her yaştan öğrencileri de maddi karşılık beklemeden bu sunumu yapmaktan mutluluk duyacağını ifade etti.